fredag 21. mai 2010

Norsk jernbane før og nå - eller på godt og vondt?

I går hadde jeg en god "togopplevelse". Jeg var med på en av restauranten "Sult" sine såkalte kulinariske togreiser. På disse turene har de chartret gammelt togmateriell fra "Norsk museumstog" og setter opp en togtur med servering av middag i de gamle restaurantvognene som oftest har gått på Bergensbanen tidligere.

I går var både den gamle "Kongevognen" med og en vogn som var dronning Mauds favorittvogn i sin tid. Det var morsomt å se disse vognene tilnærmet slik de så ut opprinnelig. I tillegg til disse to vognene var det koplet på andre gamle vogner med både sovekupéer og spisevogner.

Maten var av vanlig "Sult"-klasse og togturen en fornøyelse og kan trygt anbefales til andre. Ildsjelene i "Norsk museumstog" er med på turen og er fulle av interessant informasjon om norsk jernbanehistorie og med synspunkter på nåtidens jernbanedrift også.

Og det er ikke til å unngå at man selv kan tenke at alt var bedre tidligere når det gjelder norsk jernbane. Og da tenker vi ikke bare på de grunnleggende samferdselspolitiske utfordringene som Magnhild Meltveit Kleppa sliter med å håndtere. Det interessante er nemlig å se hvordan NSB ser på de togreisende og deres antatte behov før og nå. Vår påstand er at den totale komforten på togreisen - relativt sett - var bedre før enn nå.

En av mine medpassasjerer kunne fortelle om en nylig reise med Bergensbanen der han hadde oppgradert billetten for at han og hans kone kunne sitte sammen med litt bedre plass. De ble plassert bakerst i en vogn på  to face-til-face seter men UTEN bord i mellom. Mao. kunne man ikke sette fra seg noe som f.eks. en kaffekopp, lesestoff, PC etc. Og det trådløse nettet er visst umulig å bruke fra både PCer og mobilt utstyr. Og vinduene er så små og lave at med mindre du har vindusplass, så ser du ikke noe av den flotte naturen som alt reklamemateriellet for Bergensbanen skryter av.

Og mat og drikke er jo et kapittel for seg. Nå er det ikke engang trillevognservering, man må lete opp en kafevogn der det kan handles et begrenset utvalg mat og drikke. Bergensbanen fylte nylig 100 år og det er laget drøssevis av skrytebrosjyrer og filmer. Togturen Oslo-Bergen er dessuten kåret til en av verdens ti flotteste togturer. Da er det for oss uforståelig at toget ikke har en egen spisevogn med panoramavinduer, men at man er henvist til spinatpai og "Rett i koppen" suppe i kafevognen. Det er også uforståelig at det ombord ikke er lagt til rette for en helhetlig opplevelse av turen, f.eks. infomateriell, touch-skjermer som viser på et kart hvor man er og med mulighet til å kunne klikke seg til mer. Mer informasjon på nettsidene beregnet på både turister og innenlands trafikanter. Og mye mer. Mange tiltak er enkle og behøver ikke koste mye, men NSB viser her en totalt manglende forståelse for hva de reisende trenger - ikke minst alle turistene som kommer fra land med en litt annen togkultur. I tillegg til at toget kommer, går og ankommer når det skal selvsagt ...

Stein Ørnhøi sa i en kronikk i Dagsavisen nylig at vi får "Tog som fortjent", og det kan vi nok være enig i. Men vi deler ikke hans litt forherliggende beskrivelse av hvor bra togreisen ER. Men den kan lett BLI DET med litt innsats fra NSB på dette området. I mellomtiden får vi nøye oss med veterantogene.